Természeti, kultúrtörténeti és tájképi értékek a Körösök-völgye mentén

Körösvidék

Geotóp Napoztunk Óbányán

2017.10.14. - Geotóp Nap - Óbánya

2017. november 01. - Körösvidék

Idén először volt Geotóp Nap az Duna-Dráva Nemzeti Park igazgatóságához tartozó Kelet-Mecsek Tájvédelmi Körzetben, az Óbányai-völgyben, Óbánya érintésével. A Geotóp Nap lebonyolítását a nemzeti park a Magyar Földtani Védegylet Egyesület és a Bihari Túrák Közhasznú Egyesület közösen végezte.

A gyalogos geotúra október 14-én (szombaton) 10 órakor kezdődött. A gyülekező Óbánya központjában volt az IKSZT épülete, a Fő utca 70. szám előtt. Már a gyülekező előtt fél órával sokan vártak a regisztrálásra, végül hivatalosan 79 személy írta alá a jelenléti ívet. Az egyesületek és a nemzeti park bemutatkozása alatt is rengetegen érkeztek még. A hatalmasra duzzadt túracsapat tagjai az ország különböző pontjairól érkeztek a geotóp napra. Az Óbányai-völgyben a Rockenbauer Pál Dél-dunántúli Kéktúra útvonalát követve 3 óra alatt sikeresen járta be a társaság a földtudományi- és kultúrtörténeti értékekben gazdag völgy túraútvonalát. A túravezető Erdős Dániel a Magyar Földtani Védegylet Egyesületből, segítői a Bihari Túrák Közhasznú Egyesületből Boldizsár Beáta és Kocziha Attila voltak. Komlós Attila a nemzeti park részéről elfoglaltsága miatt csak a túra elején vett részt.

Rövid geotóp napi, egyesületi, nemzeti parkos bemutatkozás után megtudtuk, hogy térben és időben, földrajzi és földtani értelemben hol is helyezkedik el az Óbányai-völgy. Betekintést nyerhettünk röviden a Kelet-Mecsek földtörténeti múltjába, majd kényelmes sétával indultunk el negyed tizenegy után pár perccel az egykori jura tengerfenék mélyét feltáró Óbányai-völgyben. Az Öreg-patak által feltárt kőzetek közel 30 millió év földtörténetét mesélték el nekünk, 183 millió és 150 millió év között a kora-jura végétől a késő-jura közepéig. A túra során megismerkedtünk egy pár alapfogalommal (formáció, alapszelvény stb.), a völgyben fellelhető kőzetek szelvényeivel, kőzetekkel, mikor, hol, hogyan keletkeztek, milyen körülmények közt, ősmaradvány tartalmukról. Első komolyabb megálló a falu végénél található Pisztrángos-tavaknál volt a Komlói Mészmárga Formáció alapszelvényénél, majd az Óbányai Mészkő Formáció, az őszi napsütésben vörösen izzó, zöldes-sárgás színeiben pompázó sziklafalnál. Ezt követően a Fonyászói Mészkő kibillent réteglapjait vizsgálgattuk, majd a patakmederben található fehéres-lilás színű gumós mészkővel ismerkedtünk, a Kisújbányai Mészkő Formációval. A völgyben jelenleg is képződő mésztufáról (travertinó) is hallhattunk néhány mondatot. Meglátogattuk az Óbányai-völgyben fellelhető egyedülálló földtudományi értékeket a Csepegő-sziklákat és a Ferde-vízesést. Megtudhattuk miért ferde a vízesés és miért találhatóak cseppkő szerű képződmények a Csepegő-szikláknál. A túra érintett néhány kultúrtörténeti emlékhelyet is (üveghuta, malmok), és betekintést nyerhettünk röviden Óbánya történetébe, a völgy növénytani- és állattani értékeibe. Túránkat Kisújbányán zártuk a faluháznál. A magunkkal hozott kőzetek segítségével egy rövid összegzéssel lettünk gazdagabbak, mit is láthattunk és hallhatunk a mai nap, majd végezetül megtekinthettük a bejárt terület fedett és fedetlen földtani térképét és egyéb földtani kiadványokat.

Igen kicsire zsugorodott geotúra csapatunkkal a visszafelé vezető utat egy teljesen más útvonalon, a Cigány-hegyen álló kilátó és a Hideg-oldal mentén a Csalán-hegy érintésével tettük meg és így a késő délutáni órákban értünk vissza Óbányára. A szép számmal összegyűlt geo érdeklődők végig együtt működve a túravezetőkkel, egy tartalmas, élményekben gazdag, izgalmas természeti-, kultúrtörténeti és tájképi geokiránduláson vettek részt.

Szöveg: Erdős Dániel
Fotók: Erdős Dániel, Kocziha Attila, Rőder Attila
www.korosvidek.blog.hu
www.facebook.com/korosvidek
www.mfv.hu
www.bihariturak.hu

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.