Természeti, kultúrtörténeti és tájképi értékek a Körösök-völgye mentén

Körösvidék

Varadinum - avagy Körösvidék kirándulás Nagyváradon!

2019. április 28. - Körösvidék

Sikeresen véget ért 2019. április 27-én a Körösvidék Nagyváradi kirándulása. A borongós, esős időjárás ellenére kegyesek voltak hozzánk az égiek! A kirándulás teljes egészében Nagyváradon zajlott, aminek keretében a város nevezetességeit néztük meg, de nem is akárhogyan! Idegenvezetőnk Lakatos-Balla Attila régész, történész, muzeológus volt, aki a Nagyváradi Római Katolikus Egyházmegye Egyházmegyei Vallásturisztikai Iroda vezetője is egyben. Bihar megye közép- és újkori anyagi kultúrája mellett elsősorban a nagyváradi római katolikus egyházmegye és Nagyvárad városi levéltárának kutatásával foglalkozik. Váradnak hallatlanul gazdag a katolikus kulturális öröksége és ebből csak egy kis szeletével sikerült megismerkednünk. Békéscsabáról reggel 6 órakor indulva vágott neki a nagyváradi kalandnak a 15 fős kis csapat.

A határátkelő és a nagyszalontai kis pihenő után 9 óra körül érkeztünk Nagyváradra a Nagyboldogasszony Székesegyházhoz, ahol Attila már várt minket. Rövid bemutatkozás után bemutatta nekünk a Kanonok-sor épületegyüttesét, a Római Katolikus Püspöki Palota történetét, a nagyváradi püspökök élettörténetét, majd a székesegyházat néztük meg belülről. Informálódhattunk a nagyváradi katolikusok és a székesegyház építési történetéről, az építő mesterről, magáról Szent Lászlóról.

A nagyváradi székesegyház oldalkarzatain berendezett barokk festészeti és ötvösművészeti tárból álló Szent László Egyházművészeti Múzeum kiállítását nézhettük meg legvégén Szent László hermájával, amiben a nyakszirtcsontjának egy darabkáját őrzik. A négy teremre kiterjedő, közel 200 négyzetméternyi felületen kialakított tárlat elsősorban a gyűjtemény liturgikus ötvöstárgyaiból, barokk képtáráról és több száz darabból álló liturgikus ruházati kollekciójáról igyekszik áttekintést adni.

A székesegyház után a Nagyváradi várhoz utaztunk át. Belépve a vár területére idegenvezetőnk segítségével képzeletben körbeutaztuk a várat a keletkezésétől egészen napjainkig.

"A nagyváradi vár az egyik legreprezentatívabb erdélyi katonai és egyházi építészeti együttes. A vár és épületei olyan titkokat rejtenek, amelyek megismeréséhez, habár bőven rendelkezünk írott forrásokkal, egy átfogó, több évtizeden át zajló régészeti kutatásra lenne szükség." A vár egyik legnagyobb nevezetessége a Szent László által alapított székesegyház, aminek az alapfalait a régészek láthatóvá tették a múzeum területén. Mivel a vár építése a kora Árpád-kortól a jelenkorig tartott, az eddigi régészeti kutatások eredményei ismertető táblákon olvashatóak.

A vármúzeum körbejárása után kívül a vár vizesárkát tekintettük meg, majd a szabadtéri színpadként funkcionáló Csonka-bástyára másztunk fel, ahol szintén érdekes információkat tudtunk meg váradról, a várról és a törökök elleni harcokról.

A várlátogatás után visszabuszoztunk a belvároshoz a Sebes-Körösön átívelő Garasos-hídhoz. A hídtól megkezdtük a városi túránkat úgy, hogy közben idegenvezetőnk rengeteg, érdekesebbnél érdekesebb információkkal látott el minket. Átkelve a hídon utunk a régi Korzón, a Vármegyeháza, a Mülleráj, az egykori  Rákóczi úton végig, a Bémer-téren át a Kis Vásárt érig, azaz a mai Szent László térig tartott, ahol a Fekete Sas Palotát és a "holdas templomot" néztük meg. Útközben számos palotát, rendházat, templomot, egykori híres kávézó épületeit érintettünk.

Utazásunk végeztével megtörtént az Arctica napszemüvegek kisorsolása is, amelynek tulajdonosa ismét Tóth Béla Antal lett.

Szeretnénk megköszönni a Körösvidék szerkesztői nevében a résztvevőknek, hogy segítették a kirándulás népszerűsítését, továbbá Borsi Balázsnak, hogy kapcsolatai révén létrejöhetett az idegenvezetés és nem utolsó sorban Lakatos-Balla Attilának a remek idegenvezetést!

Találkozzunk a következő Körösvidék kiránduláson!

Fotók és szöveg: Erdős Dániel

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.