Természeti, kultúrtörténeti és tájképi értékek a Körösök-völgye mentén

Körösvidék

TufaTúra a Bükkalján

Körös-körül - a "Körösvidék" és "A kövek mesélnek" kirándulássorozata

2019. október 15. - Körösvidék

Sikeresen véget ért 2019. szeptember 29-én a „Körösvidék” és „A Kövek mesélnek” közös TufaTúra elnevezésre hallgató geotúrája a Bükkalján. Kegyesek voltak hozzánk az égiek, hiszen gyönyörű, szikrázó napsütéses időnk volt! A kirándulás teljes egészében a Bükkalján zajlott, Tibolddaróctól Cserépváraljáig, ahol megismerkedhetünk a területet borító miocén kori vulkáni tufákon kialakult természetes (pl. kaptárkövek, szurdokok) és mesterséges (pl. barlanglakások, tufaistállók, betyárbújók) formakinccsel. Szakmai túravezetőnk Veres Zsolt (A kövek mesélnek) volt, akivel már találkozhattatok a Béli-hegységben tett kirándulásunk alkalmával. Békéscsabáról reggel fél hatkor indult a 8 fős kis csapat.

Buszos kirándulásunk első megállója Tibolddarócon volt, ahol a valaha egész falvak népének lakhatási lehetőséget nyújtó barlanglakások történetével, a tájat formáló földtani erőkkel, ember és kőzet szoros kapcsolatával ismerkedünk meg. A látványos „odúk” megtekintése után a település feletti kilátóban zártuk a tibolddaróci nézelődésünket, ahonnan gyönyörű panorámában gyönyörködhettünk a Bükkaljára.

Tibolddarócról Cserépváraljára buszoztunk, ahol a Barlanglakásos Tájházat tekintettük meg. A tárlatvezető hölgy személyes tapasztalataival színesítette délelőttünket. Hasznos információkkal a lettünk gazdagabbak ismét a barlanglakásokkal és az ott élt népekkel kapcsolatban.

A tájháztól tovább buszoztunk a kb. 3 km-re található Várhegy alatti kápolnáig. Onnan gyalogosan a Mangó-tető déli oldaláig túrázunk egy rövidet, ahol a Nagy- és Kis-kúp kaptárköveket tekintettük meg, valamint egy tufamélyutat is.

A kaptárkövek megismerése után újból egy kisebb túrát tettünk az ignimbritben kialakult Felső-szoros szurdokába. Végigtúráztuk a vadregényes szurdokot, majd a sárga jelzésbe csatlakozva Cserépfalu határába jutottunk ki, ahol a Mész-patak szurdokában találtuk magunkat.

A nap végén, kellemesen elfáradva, egy borkóstoló keretében nyertünk betekintést a méltatlanul elhanyagolt "Bükkaljai borvidék" nem mindennapi ízvilágába! A borkóstoló Cserépfaluban volt a Berezdaljai-pincesoron, a Roszkos Szőlőbirtok és Pincészet borteraszán (http://roszkospince.hu). Roszkos úr egy 5 fogásos kóstolóval várt minket, amiben a fehérbortól, a rosén keresztül a „Szerelem” névre hallgató vörös borig, a pincészet nevezetességeit mutatta be. Mesélt nekünk a birtokáról, borkészítésről, a Bükkaljai borászok életéről. Nem volt olyan kérdés, amire ne kaptunk volna kimerítő választ. Ezúton is köszönjük neki a kimagasló illatokban és ízekben gazdag kóstolót!

A kóstoló után rendhagyó módon, a faluban lévő vendéglátó egységben kisorsoltuk erre az alkalomra gyártott „Körösvidék” és „A kövek mesélnek” egyedi bögrét és ajándékcsomagokat! De nem is akár hogyan! Résztvevőinknek egy 10 pontos kérdésekből álló tesztet kellett kitölteni, amiben az aznap elhangzott információkból állt.

Szeretnénk megköszönni a Körösvidék szerkesztői nevében a résztvevőknek, hogy segítették a kirándulás népszerűsítését, továbbá Roszkos úrnak a felejthetetlen bórkóstolót.

Találkozzunk a következő „Körösvidék” és „A kövek mesélnek” kiránduláson!

Fotó és szöveg: Erdős Dániel
www.korosvidek.blog.hu
www.facebook.com/korosvidek
www.instagram.com/korosvidek
www.akovekmeselnek.hu
www.facebook.com/akovekmeselnek

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.